Cookies verzekeren het goed functionneren van onze website. Door gebruik te maken van deze site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Meer informatie OK
U bent hier: Home / Ik leef / Burgerlijke stand / Burgerlijke stand

Burgerlijke stand

 

Dienst  Burgerlijke stand

Welke procedures kunt u invoeren?

In elke belangrijke fase van uw leven kan de dienst Burgerlijke Stand u helpen met elke administratieve procedure in verband met de volgende zaken: geboorteaangiften, huwelijksdossiers, wettelijk samenwonen overschrijvingen  van vonnissen (echtscheidingen, adopties, gerechtelijke rectificaties), naams- of voornaamwijzigingen, geslachtsveranderingen, aanvragen van de Belgische nationaliteit, prenatale en postnatale vaderschapserkenningen, overschrijvingen  van buitenlandse akten, afgifte van akten, aangiften van overlijden in Sint-Jans-Molenbeek en beheer van de gemeentelijke begraafplaats.

Waar en hoe kan ik contact opnemen met de dienst?

De dienst Burgerlijke stand ontvangt u enkel op afspraak op de afdeling Demografie, die gevestigd is in de Vandermaelenstraat 8 (1ste verdieping) - 1080 Sint-Jans-Molenbeek.

Om een loketdienst te kunnen aanbieden en een goede opvolging van de dossiers te verzekeren, is de dienst Burgerlijke stand niet telefonisch bereikbaar tijdens de zomeruren, We zijn altijd bereikbaar via e-mail.

Akten die al beschikbaar zijn in DABS (Databank voor de akten van de Burgerlijke Stand) worden ook afgegeven aan het onthaal van de dienst Burgerlijke stand en Bevolking – geen afspraak nodig (bij de ingang van de afdeling op de gelijkvloers)

Als het gevraagde document niet beschikbaar is, neemt de dienst Burgerlijke Stand per e-mail of post contact met u op.

 

 

Betalingen gebeuren via bancontact; contante betalingen worden niet aanvaard.

Openingstijden:

Maandag: 08:00 tot 12:00 en 13:30 tot 15:30 - alleen op afspraak

Dinsdag: 08.00 tot 12.00 uur - alleen op afspraak

Woensdag: 08:00 tot 12:00 - alleen op afspraak

Donderdag: 08:00 tot 12:00 - alleen op afspraak

Vrijdag: 08:00 tot 12:00 - alleen op afspraak

 

Openingstijden (van 15 juli tot 15 augustus):

Maandag tot vrijdag tussen 08:00 en 12:00 alleen op afspraak

 

De procedures

 

  • Aangifte van geboorte thuis in Sint-Jans-Molenbeek

Voor informatie met betrekking tot de geboorteaangifte kunt u fotokopieën van identiteitskaarten sturen naar het volgende adres: etatcivil.1080@molenbeek.irisnet.be

 

  • Huwelijken

 

Hoe dien ik mijn aanvraag in?

Om informatie te verkrijgen over het samenstellen van een huwelijksdossier (d.w.z. de documenten die moeten worden samengesteld), kunt u uw verzoek indienen door een e-mail te sturen met vermelding van uw nationale nummers en/of fotokopieën van uw identiteitskaarten naar het volgende adres: mariage-huwelijk@molenbeek.irisnet.be

Zo kunnen wij u het informatieformulier toesturen en/of een afspraak met u maken.

Controleer voordat u uw aanvraag indient of uw burgerlijke staat is bijgewerkt in het Nationale Register. Hiervoor neemt u contact op met de dienst die uw identiteitskaart/woonkaart heeft uitgereikt.

- Ofwel de dienst Bevolking als u de Belgische nationaliteit hebt, of als u een kaart van het type C, D, E+ of F+, K, L of M+ hebt: population-bevolking@molenbeek.irisnet.be  - 02 600 74 42

- ofwel de dienst Vreemdelingenzaken als u een kaart van het type A, B, E, EU of F hebt: etrangers@molenbeek.irisnet.be  - 02 600 74 42

Wat zijn de stappen in de procedure?

Zodra u alle nodige informatie hebt verkregen en uw huwelijksaanvraag hebt samengesteld, wordt u gevraagd een afspraak te maken met de dienst om de gevraagde originele documenten in te dienen.  Als uw dossier volledig is, krijgt u een ontvangstbevestiging. 

Na een tweede controle van uw huwelijksdossier wordt u uitgenodigd om de huwelijksaangifte te laten opmaken. De procedure kan 2 tot 3 weken tot 6 maanden duren.

Wanneer wordt de huwelijksdatum vastgesteld?

De huwelijksdatum wordt vastgelegd wanneer de huwelijksaangifte wordt geregistreerd (en dus pas wanneer het dossier is samengesteld).  Deze huwelijksverklaring is 6 maanden en 14 dagen geldig, dus houdt rekening met deze periode wanneer u uw huwelijksdossier bij ons indient.

Waar en wanneer vinden de huwelijksvoltrekkingen plaats?

De huwelijksvoltrekkingen vinden plaats in de Karreveld op de volgende dagen:

- Maandag - Dinsdag - Donderdag (vieringen beginnen om 13:30) ;

- Vrijdag (vieringen vinden alleen 's ochtends plaats tussen 10:00 en 11:40);

- Zaterdag (de diensten vinden alleen 's ochtends plaats tussen 10.00 en 11.30 uur).

In de zomer (tussen 15 juli en 15 augustus) vinden trouwceremonies alleen 's ochtends plaats.

De dienstregeling voor huwelijksceremonies wordt bepaald door de dienst.

 

Kosten van de voltrekking?

- Maandag - dinsdag - donderdag: 170 euro ;

- Vrijdag: de voltrekking is gratis, u betaalt alleen het trouwboekje voor 20 euro;

- Zaterdag: 170 euro ;

 

 

 

Praktische informatie:

Bruiloften vinden plaats in de Karreveld op de 1e verdieping, alleen toegankelijk via een trap.  Het is ook mogelijk om de ceremonie op de begane grond te houden, die toegankelijk is voor mindervaliden.

Aanwezigheidsbewijzen kunnen alleen op de dag van de voltrekking worden afgegeven. Je moet er een aanvragen zodra de ceremonie voorbij is, op vertoon van je identiteitsbewijs.

De toegang met de auto tot de buitenplaats van het Karreveld is niet altijd gegarandeerd, dus zorg zelf voor parkeergelegenheid. 

Elk jaar vindt op de binnenkoer van het Karreveld het Bruxellons Festival plaats voor theatervoorstellingen en musicals, dat dit jaar loopt van 10 juli tot 28 september 2024.

  • Afschriften van vonnissen (echtscheidingen, adopties, naamswijzigingen, rectificaties)

 

Stuur uw informatieaanvraag naar: etatcivil.1080@molenbeek.irisnet.be  met een fotokopie van uw identiteitskaart of rijksregisternummer.

De huidige termijn voor deze procedures is 2 maanden.

  • De Belgische nationaliteit aanvragen

De Belgische nationaliteit verleent rechten en plichten tegenover de Belgische staat.

In België zijn er 3 verschillende procedures om Belgisch staatsburger te worden:

1.       Verkrijging: als U minstens 18 jaar oud bent, moet U een verklaring van verwerving afleggen;

2.       Toekenning: U bent jonger dan 18 jaar en voldoet aan de voorwaarden waardoor uw ouders in uw naam een verklaring tot toekenning kunnen afleggen;

3.       Naturalisatie: dit is een uitzonderlijke gunst die wordt verleend aan mensen die ouder zijn dan 18 jaar of die meerderjarig zijn. Deze aanvraag wordt ingediend bij het Huis van Afgevaardigden;

Wat zijn de voorwaarden om uw aanvraag in te dienen?

Procedure voor het verkrijgen van de nationaliteit door een verklaring:

U moet minstens 18 jaar oud zijn. Afhankelijk van de duur van uw verblijf in België, moet je voldoen aan specifieke integratievoorwaarden. Er zijn 5 mogelijkheden:

1/ door toepassing van artikel 12bis

Artikel 12bis§1

In België geboren zijn en er sinds zijn geboorte legaal verblijven;

Artikel 12bis§2

Gedurende vijf jaar legaal in België hebben verbleven

- en het bewijs leveren van kennis van één van de drie landstalen;

- en het bewijs leveren van sociale integratie

  • hetzij door een diploma of getuigschrift dat ten minste het niveau van hoger secundair onderwijs heeft, uitgereikt door een onderwijsinstelling die wordt georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door een gemeenschap of door de Koninklijke Militaire School;
  • door ten minste 400 uur beroepsopleiding te hebben gevolgd, erkend door een bevoegde overheid;
  • door met succes een inburgeringsprogramma, een onthaalprogramma of een integratieprogramma te hebben gevolgd dat door de bevoegde overheid is voorzien in de hoofdverblijfplaats van de aanvrager op het ogenblik dat hij het programma aanvangt;
  • gedurende de laatste vijf jaar onafgebroken in loondienst en/of als statutair ambtenaar in overheidsdienst en/of als zelfstandige in hoofdberoep hebben gewerkt;

 

- en het bewijs leveren van economische participatie, hetzij:

  • door tijdens de laatste vijf jaar minstens 468 werkdagen (voltijd) als werknemer en/of statutair ambtenaar te hebben gewerkt;
  • door in België, in het kader van een zelfstandige beroepsactiviteit die in hoofdberoep wordt uitgeoefend, de driemaandelijkse socialezekerheidsbijdragen verschuldigd door zelfstandigen te hebben betaald gedurende ten minste zes kwartalen van de laatste vijf jaar;

 

Artikel 12bis§3

Sinds vijf jaar legaal in België verblijven

- en het bewijs leveren van kennis van één van de drie landstalen

- en zijn/haar maatschappelijke integratie bewijst ;

- en gehuwd zijn met een persoon van Belgische nationaliteit indien de echtgenoten ten minste drie jaar in België hebben samengewoond of ouder of adoptieouder zijn van een Belgisch kind dat de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt of vóór die leeftijd niet is geëmancipeerd;

 

Artikel 12bis§4

Gedurende vijf jaar legaal in België hebben verbleven

- en het bewijs leveren dat zij wegens een handicap of invaliditeit niet in staat zijn een betrekking uit te oefenen of een economische activiteit uit te oefenen, of de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt;

 

Artikel 12bis§5

Sinds tien jaren legaal in België verblijven

- en het bewijs leveren van kennis van één van de drie landstalen ;

- het bewijs leveren van deelname aan het leven van de gastgemeenschap. Dit bewijs kan op om het even welke wettelijke manier geleverd worden en bevat het bewijs dat de aanvrager deelneemt aan het economische en/of socio-culturele leven van zijn/haar gastgemeenschap.

Algemene opmerking: Elke persoon die een bewijs van sociale integratie voorlegt, bewijst automatisch zijn talenkennis.

Procedure voor het verkrijgen van de nationaliteit door toekenning aan kinderen jonger dan 18 jaar:

U kunt een procedure starten voor het toekennen van de nationaliteit aan een kind geboren uit een Belgische ouder als:

- het kind jonger is dan 5 jaar en

- het kind in het buitenland geboren is en

- u Belg was op het ogenblik van de geboorte van het kind en

- u in het buitenland geboren bent

U kunt een procedure starten om de nationaliteit toe te kennen aan een kind geboren uit een buitenlandse ouder of geadopteerd door een buitenlandse adoptieouder als :

- het kind jonger is dan 12 jaar

- het kind in België geboren is en er sinds zijn geboorte zijn hoofdverblijf heeft en

- de ouders of de adoptieouders sinds ten minste 10 jaar zijn of haar hoofdverblijf in België heeft en

- op het ogenblik van de verklaring ten minste één van de ouders of adoptieouders gemachtigd is om voor onbeperkte duur in België te verblijven;

U kunt een procedure indienen voor de toekenning van de nationaliteit aan een kind dat door een Belgische ouder is geadopteerd als :

- het geadopteerde kind jonger is dan 18 jaar en

- u Belg was toen de adoptie rechtsgeldig werd en

- het adoptiekind in het buitenland geboren is en

- u in het buitenland geboren bent

De procedure moet binnen 5 jaar na de adoptie worden gestart.

 

Naturalisatieprocedure (artikel 19)

U moet deze procedure bij De Kamer indienen : De Belgische Kamer van volksvertegenwoordigers (lachambre.be)

  Artikel 19 1§ 1.

Om een naturalisatieverzoek te kunnen indienen, moet de betrokkene:

- 1° de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt [3 of vóór die leeftijd zijn geëmancipeerd]3;

- 2° wettelijk in België verblijven

- 3° zijn uitzonderlijke verdiensten op wetenschappelijk, sportief of sociaal-cultureel gebied hebben aangetoond of aan België kunnen aantonen en daardoor een bijzondere bijdrage kunnen leveren tot de internationale uitstraling van België;

   4° en aantonen waarom het voor hem/haar nagenoeg onmogelijk is de Belgische nationaliteit te verwerven door een nationaliteitsverklaring af te leggen overeenkomstig artikel 12bis.

Om zich op uitzonderlijke verdienste te kunnen beroepen, moet de betrokkene, op straffe van onontvankelijkheid, het bewijs kunnen leveren van het volgende :

   1° in geval van uitzonderlijke verdiensten op wetenschappelijk gebied: een doctoraat hebben behaald;

   2° in geval van uitzonderlijke verdienste op sportief gebied: voldaan hebben aan de internationale selectiecriteria of aan de criteria opgelegd door het COIB voor een Europees kampioenschap, een wereldkampioenschap of de Olympische Spelen, of zich in een situatie bevinden waarin de federatie van de betrokken sportdiscipline van oordeel is dat hij een meerwaarde kan betekenen voor België in de kwalificatie- of eindfase van een Europees kampioenschap, een wereldkampioenschap of de Olympische Spelen;

   3° in geval van uitzonderlijke verdiensten op sociaal-cultureel vlak: de eindselectie van een internationale culturele wedstrijd bereikt hebben of op internationaal vlak beloond zijn voor zijn verdiensten op cultureel vlak of voor zijn sociale en maatschappelijke investering.

  § 2 Naturalisatie kan ook worden aangevraagd door een vreemdeling die de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt of vóór die leeftijd is geëmancipeerd en die staatloos is in België krachtens de internationale verdragen die er van kracht zijn, en die sinds ten minste twee jaar legaal in België verblijft. De Belgische Kamer van volksvertegenwoordigers (lachambre.be)

Wat zijn de stappen voor de andere procedures ?

Om informatie te verkrijgen over uw persoonlijke situatie, kunt u per e-mail contact met ons opnemen op het volgende adres

nationalite-nationaliteit@molenbeek.irisnet.be

 Wij vertellen u aan welke voorwaarden u voldoet en sturen u de informatie die u nodig hebt om uw dossier samen te stellen. Vanwege het grote aantal aanvragen dat dagelijks binnenkomt, kan het enkele weken duren voordat uw aanvraag correct is verwerkt.

Als u alle gevraagde documenten hebt verzameld, word je uitgenodigd om op afspraak langs te komen op onze afdeling om uw dossier te controleren.

Als uw aanvraag volledig is, wordt u gevraagd de 150 euro aan de SPf Finances te betalen.

Op vertoon van het betalingsbewijs dat de FOD Financiën u toestuurt, kunt u de nationaliteitsverklaring laten opmaken (ook enkel op afspraak).

Hoe lang duurt het?

Naast de tijd die de dienst nodig heeft om uw aanvraag te verwerken, die tot 2 maanden kan duren, is er ook de tijd die nodig is voor de analyse van uw aanvraag door het parket, die 4 maanden duurt vanaf de datum van ontvangst van het ontvangstbewijs dat u per post wordt toegestuurd.

Vervolgens, als de beslissing gunstig is, moet de dienst Burgerlijke Stand het certificaat van nationaliteit overschrijven. Zodra deze fase is afgerond, zal de dienst Bevolking contact met u opnemen om uw nieuwe identiteitskaart uit te reiken.

Kosten van de procedure?

De procedure voor het indienen van een schuldvordering in Sint-Jans-Molenbeek kost 30 euro.

Daar komt nog een vergoeding van 150 euro bij, te betalen aan de FOD Financiën.

Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de FOD Buitenlandse Zaken Nationaliteit | Federale Overheidsdienst Justitie (belgium.be).

 

 

 

  • Prenatale en postnatale erkenning van het vaderschap

Om informatie te verkrijgen over de procedure voor de erkenning van het vaderschap, kunt u ons een fotokopie van uw identiteitskaarten (die van de moeder en van de erkennende vader) sturen naar het volgende adres

 reconnaissance-erkenning@molenbeek.irisnet.be

Controleer voordat u uw aanvraag indient of uw burgerlijke staat is bijgewerkt in het Nationale Register. Hiervoor neemt u contact op met de dienst die uw identiteitskaart/woonkaart heeft uitgereikt.

- Ofwel de dienst Bevolking als u de Belgische nationaliteit hebt, of als u een kaart van het type C, D, E+ of F+, K, L of M+ hebt: population-bevolking@molenbeek.irisnet.be  - 02 600 74 42

- ofwel de dienst Vreemdelingenzaken als u een kaart van het type A, B, E, EU of F hebt: etrangers@molenbeek.irisnet.be  - 02 600 74 42

  • Naamswijziging

Voor informatie over de procedure om uw familienaam te wijzigen, kunt u een fotokopie van uw identiteitskaart sturen naar: etatcivil.1080@molenbeek.irisnet.be

  • Wijziging voornaam

Voor informatie over de procedure voor het wijzigen van je voornaam kun je een fotokopie van uw identiteitskaart sturen naar het volgende adres: etatcivil.1080@molenbeek.irisnet.be

  • Geslachtswijziging

Voor informatie over de administratieve procedure voor het wijzigen van je geslacht, kun je ons een fotokopie van je identiteitskaart sturen naar: etatcivil.1080@molenbeek.irisnet.be

Voor meer informatie kunt u ook de verklarende brochure van de FOD Justitie raadplegen: http://justitie.belgium.be/sites/default/files/Trans%20NL%202023.pdf

  • Afgifte van certificaten/Akten (geboorte, huwelijk, echtscheiding, nationaliteit, erkenning vaderschap)

Voor informatie over de afgifte van certificaten kunt u een fotokopie van uw identiteitskaart sturen naar het volgende adres:

actes-akten@molenbeek.irisnet.be

Certificaten kunnen per e-mail worden afgegeven. Als het document beschikbaar is, wordt het u zo snel mogelijk toegestuurd.

Als u uw document in het buitenland wilt gebruiken, is waarschijnlijk een legalisatie/apostille vereist. Voor alle verzoeken om legalisatie/apostille in dit verband moet u het land van bestemming van het document in uw verzoek vermelden.

  • Aangiften van overlijden in Sint-Jans-Molenbeek - concessiecontracten

Voor alle aangiften van overlijden in Sint-Jans-Molenbeek of verzoeken om informatie over concessieovereenkomsten kunt u contact opnemen met onze dienst op het volgende e-mailadres

deces-overlijden@molenbeek.irisnet.be

Overlijdens in het buitenland moeten worden aangegeven bij de dienst Bevolking: population-bevolking@molenbeek.irisnet.be

  • Aangiften van overlijden in Sint-Jans-Molenbeek - concessiecontracten

Voor alle overlijdensaangiftes in Sint-Jans-Molenbeek of verzoeken om informatie over concessiecontracten kunt u contact opnemen met onze dienst op het volgende e-mailadres

deces-overlijden@molenbeek.irisnet.be

Overlijdens in het buitenland moeten worden gemeld aan de dienst Bevolking: population-bevolking@molenbeek.irisnet.be
 

Document acties